пʼятницю, 27 листопада 2015 р.

Цикл лекцій про будівництво

    
     Учора я прочитав останню, третю лекцію із циклу про будівництво. Лекцію про майбутнє. Як на мене, вийшло добре. І ось я вирішив зібрати усі три відео лекцій у одному місці і розповісти при цей цикл те, що я про нього не розповідав.
     Взагалі я влітку зовсім не замислювався над тим, щоб щось настільки докладно розповідати про будівельні матеріали. У мене було багато інших більш цікавих тем. Але коли з'явилася можливість прочитати лекцію у незалежному культурному центрі "Інді" я вирішив, що розпочинати треба із того, що краще за усе знаєш.  Взагалі треба сказати, що матеріалознавці ось у такому історичному контексті, як у мене зрештою вийшло не розповідають. Це чисто інженерна спеціальність і тут просто використовують ті чи інші фізичні ефекти для того, щоб отримати матеріали із певними властивостями.
     Але я вирішив все ж показати будівельні матеріали у процесі їх історичного розвитку, щоб стало  зрозуміло, чому зараз використовуються саме ті будівельні матеріали, а не інші. Майже одразу, коли я задумався над тим, що я буду розповідати, то зрозумів, що ідея розповісти усе від шалашів до  Будж-Халіфи (із майже відсутньою  частиною про доісторичних будівельників і без "космічної") за менш ніж одну годину самому мені не подобається, бо це буде розповідь ні про що. Тож, я вирішив, що лекцій буде три.
    Із цим я і підійшов до пані Оксани, дякую їй за те, що дала мені змогу провести усі три лекції. Спочатку ми домовилися, що я прочитаю першу лекцію, ту, що про хижі та палаци, а там далі подивимося: якщо сподобається, то  я і дві інші прочитаю. Підготовка зайняла у мене чимало часу, бо багато що мені довелося вивчати так докладно, як я це до того не знав, але воно було варто того. Ось що вийшло:

     Ну що сказати, це був перший для мене виступ у такому часовому масштабі (1 година +питання), але здається я ніде великих ляпів не припустився. Вже  на стадії підготовки цієї лекції я зрозумів, що навіть 3 години для цієї теми буде замало і можна їх зробити принаймні 5, але це вже зовсім буде нереально організувати. Тож багато що довелося викинути. Перш за все у першій лекції немає нічого про породи деревини та усілякі бруси, бревна та дошки із неї. Слухачі так і не дізналися, чому коли про сосну кажуть, що це - дуб, то  це "ліпа". Тема важлива та цікава, але  у "доісторичній частині" де їй було саме місце і так було про що розповісти. Те ж саме стосується і  порід каменю, які також дуже сильно відрізняються одна від одної. Механізм того, як тримаються разом частки глини вимагав значно менше часу, але довелося пожертвувати і ним. І коли я дістався теми середньовічних будівель, то зрозумів, що розповідати про особливості їх конструкції можна іще хвилин 30. Довелося обмежитися розповіддю про арку та склепіння.
    Найбільшою ж  втратою я вважаю відсутність розповіді про ті матеріали, якими у доіндустріальні часи прикрашали житла. У мене  в плані ця розповідь була, хоч і дуже коротка, але я зрозумів, що і на неї просто не вистачає часу. Взагалі тема різних  оздоблювальних, тепло-та гідроізоляційних матеріалів виявилася  якоюсь нещасливою. Бо у другій лекції, хоча вона і називалася "Сталь та бетон" я хотів таки виділити хвилин 10 хоча б на якісь інші матеріали, крім конструктивних і відобразив усе це у плані лекції (так, плануючи лекції, я  у першу чергу склав план). Знову ж таки, коли я почав писати текст, то  вмістити розповідь про основні етапи розвитку бетону та сталі у ті рамки, які я для них відвів не вийшло.
     Я не зміг навіть розповісти про усе, що із конструкційними матеріалами пов'язано! Зовсім небагато розповів про мости і про те, як влаштований цех із виробництва залізобетонних виробів. Єдине для чого таки виділив час - це для шиферу та асфальтобетону. Тому в кінці довелося дуже стисло розповідати  про монолітне будівництво і революцію у виробництві бетону, яка була пов'язана  із застосуванням добавок. А ось на тепло- та гідроізоляцію часу зовсім не вистачило :(.
     Третя лекція у якійсь мірі була найскладнішою, а  у якійсь - найлегшою. І те і інше було пов'язано із майбутнім. Тут  я міг сам визначати, що у майбутньому я побачу як спеціаліст, а що - ні. І як ті чи інші проекти я оціню. Тут я розповів майже про усе, про що хотів розповісти. Щоправда тут я одразу вирішив знову ж таки тими самими оздоблювальними,  теплоізоляційними та теплоізоляційними матеріалами пожертвувати раз я у двох попередніх про них не згадував.
 
      А ось що у мене  було у тексті лекції на початку - це розповідь про  композитні матеріали на основі пластиків та волокон. Але я  зрозумів, що тему, для  пояснення якої потрібна година досить таки "непопулярних" розповідей у п'ять хвилин не впихнеш тож  вирішив її позбутися взагалі.
      Але не зважаючи на те, що список того, про що я не розповів найголовнішим я вважаю те, що  мені все ж вдалося, на мій погляд. Вдалося показати як на початку проблемою для людей було збудувати хоч якесь житло, нехай маленьке і кривеньке, бо майже ніяких будівельних матеріалів не було. Потім  матеріалів стало більше, але конструкція будівель все ж була обмежена їх властивостями. Потім у якийсь момент  розвиток наших знань про матеріали пришвидшився і обмеження почали одне за одним зникати, поки ми не отримали майже повну свободу дій. А тепер матеріали дали нам змогу створювати щось, на що у нас раніше просто не вистачало фантазії. Вони розширили наші можливості за межі того, до чого ми звикли. І саме цей процес я більше за все хотів показати у цьому циклі і мені здається, що в цілому це вдалося.
    Уся робота зайняла  у мене майже три місяці і не можу сказати, що вона була марною  у професійному сенсі. У процесі роботи я дізнався багато чого, про що раніше не знав, або мав приблизне уявлення. Дякую усім за увагу, запитання і зауваження. Окрема подяка організаторам, які забезпечили мене  усім необхідним.
    Вільний університет Майдан Моніторинг запрошує усіх на відкриті лекції кожного четверга о 18:30 за адресою: вул. Чернишевського 4/6:
http://vumm.maidanua.org/
Група у Фейсбук:
https://www.facebook.com/groups/709400649134726/
 

Немає коментарів:

Дописати коментар